maandag 7 maart 2011

Racekap voor gestroomlijnde tweewieler

Mijn gestroomlijnde tweewieler is al weer bijna een jaar rijklaar, maar er mist nog steeds een racekap. Zonder een racekap is de fiets al behoorlijk snel. Vorig jaar tijdens de 1 uurs race op Cycle Vision heb ik 49,7 km gereden. Ik hoop met de race kap icm het stroomlijnen van de wielen ca. 10-15 km/h snelheidswinst te behalen.

Afgelopen week had ik vakantie en ben ik begonnen met het maken van de racekap. De vorm van de kap maak ik uit een stuk schuim. Hiervoor gebruik ik dezelfde methode die ik ook voor de plug van de fiets gebruikt heb. Op de volgende fotopagina is te zien hoe deze methode in zijn werk gaat. https://picasaweb.google.com/jeroen.koeleman/BuildPicturesRecumbentStreamliner# Na het eea opgemeten te hebben ben ik begonnen met het aan elkaar lijmen van een paar stukken schuim. Hiervoor heb ik 2 componenten PU-schuim gebruikt. Doordat het 2 componenten schuim behoorlijk uitzet worden alle gaten en kieren mooi opgevuld. Nadat de schuim uitgehard was heb ik heb blok schuim recht en haaks gemaakt zodat de snijmallen er netjes tegenaan geplakt konden worden. Toen de snijmallen van het boven en zijaanzicht op hun plek zaten heb ik deze uitgesneden met een hete draad. Toen begon de grootste klus, het afronden van de bovenkant van het blok zodat de uiteindelijke vorm van de kap ontstaat. Door iedere keer de hoek van het blok af te halen wordt de bovenkant steeds ronder. Op een gegeven ogenblik is de bovenkant van het blok nagenoeg rond en worden de overgebleven hoekjes met een schuurklos weg geschuurd.

Op het moment heb ik het schuimblok op de fiets gezet en ben ik bezig met het afronden van de overgang tussen de kap en de fiets.07032011883[1]

07032011893[1]

Zodra ik tevreden ben met de vorm wordt het schuim bekleed met glasvezel. Als de boel hard geworden is en de laatste oneffenheden geplamuurd zijn haal ik de kap van de fiets en wordt het schuim uit de glasvezel schaal verwijderd. Het vizier wordt gemaakt volgens hetzelfde principe als de racekap die op de Quest wordt gebruikt.

Ik ben er nog niet helemaal uit hoe ik de kap op de fiets ga bevestigen, maar ik denk dat ik met een paar sterke magneten icm paspennen een heel eind kom.

Wordt vervolgt.

4 opmerkingen:

  1. Hallo Jeroen,

    Je hebt al weer een hop gedaan!
    ziet er allemaal goed uit.
    Zou allen nog even naar de kap kijken, vind hem wat aan de hoge kant.
    De kap voor de Quest is 26 cm hoog.
    Wil je een goede stroomlijn van je vizier ten op zichtten van je kap dan moet de kap niet te hoog zijn anders krijg je een heel lang vizier.

    Ken je deze link al... http://www.adventuresofgreg.com/HPVMain.html

    Succes met de bouw.. blijf je volgen.

    Groet Jan.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beste Jan,

    Bedankt voor je reactie.
    De kap is op het moment 29cm hoog. Hij lijkt inderdaad een stuk hoger dan de kappen die je voor de Quest maakt, maar deze fiets is een heel stuk kleiner(230cmlang, 50cm breed en 72cm hoog)dus de boel vertekent een beetje. Ik wil hem wel lager hebben, maar dat kan, met deze positie van het stoeltje, helaas niet. Verder naar achter(dus ook iets naar beneden) kan het stoeltje niet omdat ik dan te weinig ruimte krijg voor mijn schouders. Ik zou nog 1 รก 2 cm in de hoogte kunnen winnen door direct op de bodem van de fiets te gaan zitten. Hiervoor moet ik het stoeltje wat aanpassen. Ik ga hier nog even naar kijken.

    De site van Greg kende ik al. Naast die fiets heeft hij nog veel meer mooie projecten.

    Groeten,
    Jeroen

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hi Jeroen,
    Ziet er goed uit. Wel lijkt het erop dat de hoek die de bovenkant van de kap maakt t.o.v. de horizontaal meer dan 15 graden afloopt. Dat heeft tot gevolg dat de wind daar gaat turbuleren. Beter is maximaal 10 graden helling. Mijn gevoel zegt dat dit nog makkelijk aan te passen is.
    Ik weet niet of de steilte van de voorkant ook de definitieve hoek heeft. Als dit zo is, dan is deze hoek erg steil. Beter is deze hoek vlakker te maken. Dit kan overigens met een aangepast vizier prima. Op mijn blog staan inmiddels voldoende voorbeelden :).
    Succes verder.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Beste Wim,

    Bedankt voor de tips! Ik ga kijken wat ik er nog mee kan. Ik wil het zijaanzicht van de kap niet te groot maken ivm de zijwind gevoeligheid van de fiets.

    Groeten,
    Jeroen

    BeantwoordenVerwijderen