zaterdag 8 september 2012

2e NK tijdrijden Texel

Het is al weer een week geleden, maar hierbij alsnog een verslagje van het NK tijdrijden op Texel.
Zoals gewoonlijk bestaat de voorbereiding voor een wedstrijd bij mij over het algemeen uit veel sleutelen en weinig fietsen. Zo ook dit keer.
Het beugeltje waarin het kettingwiel van het trekkende deel van de ketting in hangt bleek na de 1 uurs rit op CV toch niet stijf genoeg te zijn. Tijdens het trappen vervormde het beugeltje zodanig dat de boel begon aan te lopen. Om dit probleem op te lossen heb ik een nieuw beugeltje gemaakt waarin 2x zoveel koolstofvezel en een laag hardschuim zit. Deze sandwich constructie is waarschijnlijk zwaar over gedimensioneerd, maar ik had echt geen zin om het voor de 3e keer opnieuw te moeten te maken…
Verder ben ik bezig geweest met het ontwerpen/maken van wielstroomlijnen, maar verder dan het ontwerp ben ik niet gekomen ivm tijdgebrek.

De wedstrijd ging buitengewoon goed! De wind die er stond kwam uit het zuidwesten, dat betekende eerst 14km voor de wind en daarna 14km tegenwind fietsen. Een ideale situatie voor mij. Quests hebben veel meer frontaal oppervlak dan mijn fiets en zijn daardoor trager met tegenwind… Met zijwind zijn quests weer in het voordeel omdat zij dan kunnen zeilen en ik dan moeite heb om op de weg te blijven.

Het eerste stuk kon ik ruim boven de 65km/h blijven fietsen met een maximale snelheid van 68km/h. Het werd mij nu duidelijk dat er een ander probleem aan zit te komen als mijn fiets nog sneller wordt. Mijn zwaarste versnelling is niet langer zwaar genoeg!
Het keerpunt verliep zonder problemen, maar toen kwam het stuk tegenwind. Na het keerpunt had ik eerst wat moeite om weer op gang te komen. Mijn hartslag was rond de 193 slagen per minuut en ik moest echt even rustig aan doen om te voorkomen dat ik over mijn nek zou gaan… Na een kleine km had ik de snelheid redelijk constant op de 55km/h, maar zat nog steeds met een hartslag van boven de 190 slagen per minuut, dit werd afzien! Na de helft van het tegenwindse stuk begon de snelheid behoorlijk in te zakken en had ik moeite om boven de 52 km/h te blijven. De vermoeidheid begon toe te slaan en ik voelde af en toe kramp in mijn kuiten opkomen. Met veel pijn en moeite heb ik deze snelheid nog vast kunnen houden tot aan de finish.

Eenmaal weer een beetje bij gekomen ben ik naar de tent gelopen om te kijken hoe ik het gedaan had. Ik had er 30:57 min over gereden, dat betekende 55,25km/h gemiddeld! Ymte reed 61,7km/h gemiddeld (echt niet normaal hard!) en Wim 53,83km/h (diep respect voor iemand van deze leeftijd!). Dat betekende dus een 2e plaats voor mij! Ik had hier vooraf niet op durven rekenen, dus was dubbel zo blij!

Het volgende evenement wordt LEL. Ik ga mijn best doen om de wielstroomlijnen voor die tijd af te krijgen. En niet geheel onbelangrijk, ook nog wat te trainen…

Geen opmerkingen:

Een reactie posten