donderdag 28 juni 2012

Voorbereidingen CV2012

Voor dit jaar heb ik het plan opgevat om aan een aantal wedstrijden mee te doen en de één uurs race op Cycle Vision was één van die wedstrijden.

Ik had al tijden een aantal verbeteringen voor mijn fiets in mijn hoofd, maar de tijd om deze uit te voeren was er nauwelijks. In de weken voor één uurs race heb ik, tussen de tentamens en andere verplichtingen door, toch nog wat tijd gevonden om het kettingwiel in de aandrijflijn te vervangen voor een zelf gemaakt kettingtandwiel en om de racekap 2,5 cm lager te maken.
2012-05-22 14.28.00
Het ketting wiel is gemaakt van een deel van een racefiets cassette welke ik bij de fietsenmaker in de oud ijzer bak gevonden had.
Op school heb ik in de draaibank de vertanding van de aluminium spider(deel waar de tandwielen op gemonteerd zijn) weg gedraaid en er een lager passing voor een SKF 6300E2 lager van gemaakt.
Het gekozen lager is behoorlijk aan de lompe kant, maar dit was het enige lager wat zonder al teveel aanpassin2012-05-27 15.12.10gen in de cassette en op het
asje van mijn fiets paste.

Vervolgens heb ik de tandwielen van de spider verwijderd en een groef in het midden van de spider geslepen zodat het tandwiel wat ik wilde gebruiken mooi gecentreerd in/op de spider gemonteerd kon worden.

In de eerste instantie wilde ik het tandwiel op dezelfde plaats monteren als het vorige
kettingwiel, maar na 2012-06-02 16.22.22een test ritje bleek dat de
ketting eraf bleef lopen (had ik al kunnen bedenken, maar wie niet waagt wie niet wint).

Toen dat dus niet bleek te werken moest ik wat anders verzinnen. uiteindelijk heb ik besloten om het tandwiel op te hangen als een katrol. op deze manier kan het tandwiel zich uitlijnen met de ketting en zou het probleem verholpen moeten zijn.

Om het tandwiel op te kunnen hangen moest ik
een stuk aan 2012-06-20 16.00.26het frame “plakken” waar de
bevestigingsbout voor de kogelkop in gemaakt kon worden en moest er een beugeltje komen waar het tandwiel in opgehangen kon worden. na wat gerommel met schuim, koolstofweefsel en epoxy is hiernaast het resultaat te zien. Ook is te zien dat ik 2 glasvezel flenzen tegen het tandwiel aan gebout heb zodat het nu bijna onmogelijk is dat de ketting kan ontsporen.

Deze constructie functioneert nu bijna zoals ik zou willen, maar heeft nog wat fine tuning nodig. Tijdens de start van de één uurs race op CV had ik mijn trappers nauwelijks 2 keer rond en toen was de ketting al klem gelopen…. ‘S middags had ik nog even snel mijn derailleur wat bijgesteld, maar daarna nooit meer goed getest of alles naar behoren functioneerde. Doordat de ketting niet goed over de grootste tandwielen van mijn cassette liep werd deze af en toe wat opgeslingerd waardoor deze tussen de flenzen van het tandwiel uit liep en vast sloeg tussen het ophangingsbeugeltje en de flensen…

2012-06-20 13.59.00De race kap had ik wat aan de grote kant gemaakt( was ik al voor gewaarschuwd, maar ik ben een beetje eigenwijs :-p) en deze heb ik nu ruim 2,5 cm lager gemaakt. de fiets ziet er zo gelijk een stuk sneller uit.
De kap kon eenvoudig lager gemaakt worden door er aan beide zijden een wig uit te zagen en de boel vervolgens weer aan elkaar te lijmen. Toen dat klaar was moest het vizier nog wat kleiner geknipt worden en was de boel klaar voor CV2012.

Ik ben nog even bezig geweest met het verlengen van de fiets zodat er een mooie smalle staart ontstaat, Maar dat is nog niet klaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen