vrijdag 13 augustus 2010

Carbon Velomobiel

Ik ga vanaf September 4 jaar studeren in Delft en wil het grootste deel van de tijd met de fiets naar school. De afstand tussen Ter Aar en Delft is ongeveer 40km enkele reis. Dit is best pittig om iedere dag te fietsen, maar met een velomobiel is het volgens mij goed te doen. Ik zou ook met het openbaar vervoer naar Delft kunnen gaan, maar dat betekent dat ik anderhalf tot twee uur aan het reizen ben terwijl ik met de fiets er met een goed uur trappen al ben.

Ik heb al een zelfgebouwde gestroomlijnde ligfiets, maar deze heeft 2 wielen en is niet echt geschikt om te gebruiken voor woon/werk verkeer. Deze fiets heeft ook geen spatborden hierdoor word je, ondanks dat je in de stroomlijn zit, nog steeds zeiknat van de regen. Alleen nu komt het water van onder ipv van boven.

De fiets moet aan de volgende eisen voldoen:
- 3 onafhankelijk geveerde wielen.
- (Mechanische)schijfremmen op de voorwielen en een velgrem op het achterwiel.
- 26 of 28 inch achterwiel zodat ik standaard tandwielen kan gebruiken op het crankstel.
- Voldoende bagage ruimte voor schoolboeken enz.
- Maximaal gewicht van 20kg.

Voor de vering heb ik al 3 Suntour achter dempers van een mountainbike gekocht. Deze zijn volledig instelbaar en hebben een veerweg van 38mm. Waarschijnlijk is 38mm veerweg wat te veel, maar daar komen we tijdens het bouwen snel genoeg achter. Ik heb ook overwogen om Mc Pherson veerpoten van velomobiel.nl te gebruiken. Deze hebben alleen wel het nadeel dat ze ongeveer 800g per stuk wegen, terwijl de dempers die ik heb maar 230 gram per stuk wegen.

De schijfremmen die ik ga gebruiken zijn Avid BB7 mechanische schijfremmen. Ik heb voor mechanische remmen gekozen omdat deze veel makkelijker aan 1 remhendel te koppelen zijn dan hydraulische remmen. Op het achterwiel komt een simpele velgrem omdat deze toch nauwelijks gebruikt wordt. Tijdens het remmen verschuift bijna het hele gewicht van de fiets naar de voorwielen en daardoor zal het achterwiel snel doorslippen en weinig bijdragen aan het stoppen van de fiets.

Het wordt een hele uitdaging om een complete velomobiel te bouwen van maximaal 20kg, maar ik ben er van overtuigd dat het gaat lukken. Door het zorgvuldig uitzoeken van onderdelen en materialen kan ik al een hoop gewicht besparen. Een voorbeeld hier van zijn de velgen van de voorwielen. Een standaard 20 inch etro 406 aluminium velg weegt al snel 400/450g, ik heb nu via de uitverkoop bij M5 ligfietsen een aantal magnesium velgen gekocht die net aan 200g wegen! Dat is, in het gunstigste geval een besparing van een halve kg alleen al op de voorwielen! Helaas hebben de velgen de etro maat 451. dat betekend dat er maar een zeer beperkte banden keus is, maar zoals een bekende voetballer ooit zei: "elk voordeel heb z'n nadeel".

9 opmerkingen:

  1. Ik weet niet hoeveel ervaring je hebt met driewielige ligfietsen maar een rem op het achterwiel kan je eigenlijk alleen gebruiken als parkeerrem. Tijdens het rijden gebruik maken van een achterrem is zéér onverstandig. De kans is groot dat het wiel gaat slippen waarbij de staart uitbreekt, je zijdelings komt te glijden en of over de kop gaat of achterstevoren tot stilstand komt. Parkeerrem op het achterwiel is absoluut praktisch als je de fiets gemakkelijk wil verplaatsen (zie bijvoorbeeld de Flevobike Versatile of sinds kort heet hij de Orca) maar om echt mee te remmen: absoluut niet doen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedankt voor uw reactie. Ik heb geen ervaring met driewielige ligfietsen, dus het is wel fijn dat er mensen zijn, zoals u, die me af en toe wat tips geven en/of de goede kant op sturen.
    Als de achterrem tijdens het rijden nutteloos is kan ik hem net zo goed weglaten. Om de fiets te parkeren kan ik ook de voorremmen blokkeren. of zie ik dit verkeerd.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Parkeren kan ook uitstekend met de voorremmen, laat daar geen misverstand over zijn. Echter:
    Ik heb hier thuis een Versatile en een Quest staan. De fietsen plaats ik altijd in de garage. Buiten de garage stap ik uit, doe de garage open en zet de fietsen binnen. En dat gaat bij de 2 fietsen verschillend:
    De Versatile met parkeerrem op het achterwiel:
    Staart optillen, met opgetild achterwiel de garage inrollen op de voorwielen, staart laten zakken en de fiets staat op z'n plek.
    De Quest moet ik eerst van de parkeerrem halen, dan naar de staart lopen en de fiets de garage inrollen. In de garage weer naar het stuur lopen om de parkeerrem er weer op te zetten.
    De Versatile is wat dat betreft gewoon gemakkelijker met minder handelingen.
    Maar gezien je grammenjagerij zou ik in jouw geval gewoon de achterrem achterwege laten want je kan alle gewichtsbesparing gebruiken als je onder de 20 kg wil blijven en alleen een rem op het achterwiel voor parkeerfunctie is dan eigenlijk een onzinnig iets omdat het met de voorwielen ook gewoon kan, welliswaar met wat meer handelingen. Alleen een parkeerfunctie op de voorwielen kan binnen 10 gram blijven. Zie daarvoor de constructie van Mango, Quest, Strada en Flevobike Alleweder en vast nog wel meer velomobielen. Gewoon een stukje aluminium staf van een centimeter of 4 lang en 0,7 cm dik.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ok, duidelijk. Een stukje klittenband om de remhevel moet volgens mij ook wel voldoende zijn om de fiets te parkeren, maar dat zijn zorgen voor later. Eerst maar eens iets bouwen waarin ik een stel remmen kan monteren;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Beste Jeroen,
    Ik heb me gelijk aangemeld (voltooid deelw.)als volger van je blog want zelfbouw, zeker door iemand met een technische achtergrond, boeit me buitengewoon.
    Alleen zou je me een plezier willen doen en nog eens de d/t spellingsregels willen herhalen; het is bijvoorbeeld 'dat beteken-t' net als 'dat loop-t'!
    Ik krijg daar zo'n hoofdpijn van anders...

    Mvg Mick

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mick,
    Ik ga mijn best doen, maar over het algemeen zijn bèta studenten nu eenmaal niet zo goed in talen ;-)
    Groeten,
    Jeroen

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hi Jeroen,

    Ik zag dat je als nieuwe volger van mijn blog. Welkom :) Ben benieuwd naar je vorderingen met de carbon Velomobiel.

    Staan meerdere zelfbouw VM projecten op het web. Ik ga er van uit dat je handig genoeg bent met Google om ze zelf te vinden, maar tóch een voorbeeld: http://www.recumbents.com/forums/topic.asp?TOPIC_ID=2510 Dit is een voorbeeld van een stroomlijnkap om een Trike heen. De fabrieks VMs van velomobiel.nl hebben een monocoque body.

    Wellicht een idee om in afwachting van je zelfbouw oplossing een tweedehands VM aan te schaffen om zo wat ervaring met VM's op te doen. Denk aan een Flevobike Alleweder series II ofzo. Dat is voor veel mensen dé opstap velomobiel - zoals voor mij :)

    Erwin

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Erwin,

    Geloof me, ik heb dagen rond gestruind op het web en heb volgens mij de meeste (zelfbouw) VM projecten wel gevonden. De VM van Rick Wianecki is inderdaad een hele mooie!
    Mijn fiets moet, net als de VM's van velomobiel.nl, ook een monocoque body krijgen. Waarschijnlijk wordt het een carbon Nomex sandwich, maar ook daar ben ik nog niet helemaal uit.

    Het kopen van een 2ehands VM heb ik wel over na gedacht, maar het ontbreekt mij op het moment even aan de financiele middelen.

    Groeten,
    Jeroen

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dag Jeroen,

    bekijk mijn bio-carbon ontwerp eens:

    http://plywoodvelomobile.blogspot.com/

    weegt 23.6 kg, wellicht kunnen we samen een verbeterd ontwerp maken. Ik denk ook dat 20 kg mogelijk is.

    Titus

    BeantwoordenVerwijderen